801. Syaikh Maulana Ilyas rah.a. mengatakan:
“Perhatikanlah benar-benar, bahwa kita senantiasa berhajat kepada para ulama.
Tanpa mereka kita tidak dapat ditolong. Bantuan mereka adalah kebahagian kita.
Mereka adalah pera pembawa kebaikan-kebaikan dan nur-nur ilmu Nubuwah.
Mengetahui derajat mereka adalah berarti meninggikan ilmu Nubuwah, dimana
ketinggian mereka sangat layak kita berkhidmat kepada mereka. Dan pahamilah
bahwa penghidmatan kita kepada mereka adalah suatu ibadah yang amat besar. Dan
tindakan kita mengambil faedah dari petunjuk dan nasehat-nasehat mereka serta
selalu bermusyawarah dengan mereka adalah asbab mendapatkan cahaya ilmu
Nubuwah.” (Sawanih Yusufi, no 17)
802. Syekh Maulana Ilyas Rah.A berkata: “Kita
perlu fikir bersungguh-sungguh bagaimana ulama` dan orang-orang soleh boleh
ambil bahagian dalam usaha ini agar mereka mendapat keredhoan dan ketenangan.
Jika mereka tidak suka, kita hendaklah bersangka baik atas mereka dan sentiasa
menziarahi mereka dengan niat untuk mengambil faedah agama dan berkat dari
mereka.” (Malfudzat, 88)
803. Imam Al-Zuhri berkata: “Hisyam bin Hakim
bin Hizam al-Qurasyiyy r.a menyeru kepada perkara ma’ruf bersama-sama dengan
segolongan bersamanya.” (Tahzib al-Tahzib: 11/37)
804. Imam Al-Zahabi berkata: “Abdul Rahim bin
al-‘Althi al-Baghdadi(seorang ahli fiqh dan ahli hadis yang zuhud) mempunyai
pengikut-pengikut dan sahabat sahabat yang berusaha menyuruh manusia kepada
kebaikan dan melarang mereka dari kemungkaran.” (Zail Tabaqat al-Hanabilah:
2/316)
805. Ahmad al-Ghazali rah(saudara kandung
kepada Abu Hamid al-Ghazali rah pengarang Ihya’ ‘Ulumuddin) berkata: “Imam
Al-Zuhri rah memasuki kampung-kampung dan kebun-kebun, memberi nasihat kepada
penduduknya agar mereka mendekatkan diri kepada Allah S.W.T.” (Tabaqat
al-Syafi’iyyah: 6/62)
806. Ibnu al-Musayyib berkata: “Seandainya aku
dapat menyaksikan bahawa seseorang termasuk ahli syurga, maka aku akan
menyaksikan bahawa Ibnu Umar termasuk ahlinya.” (Siyar A'lam
An-Nubala')
807. Diriwayatkan dari Nafi’, dia berkata:
“Seandainya engkau melihat Ibnu Umar ketika mengikuti Rasulullah SAW, maka
engkau akan berkata, “Dia orang gila.” (Siyar A'lam An-Nubala')
808. Ali bin Abi Thalib r.a berkata: “Manusia
(di dunia rata-rata) tidur; bila mereka mati, barulah terjaga.” (Ihya'
Ulumuddin, 4:23)
809. Syeikh Maulana Ilyas rah.a berkata:
“Meminta kurniaan dan rezki dari Allah adalah fardhu, meminta upah di dunia dari
ibadat serta khidmat adalah HARAM.” (Maldfuzat: 168)
810. Syeikh Maulana Ilyas rah.a berkata: “Kita
perlu fikir bersungguh-sungguh bagaimana ulama` dan orang-orang soleh boleh
ambil bahagian dalam usaha ini agar mereka mendapat keredhoan dan ketenangan.
Jika mereka tidak suka, kita hendaklah bersangka baik atas mereka dan sentiasa
menziarahi mereka dengan niat untuk mengambil faedah agama dan berkat dari
mereka.” (Maldfuzat: 88)
811. Syeikh Maulana Ilyas rah.a berkata:
“Natijah ilmu ialah wujudnya amalan. Dan natijah amalan ialah wujudnya zikir.
Apabila ilmu tidak wujudkan amalan(hanya ilmu sahaja), maka ia adalah ZULMAT.
Jika amalan tidak beserta ingat pada Allah, maka ia adalah bisikan sahaja. Zikir
tanpa ilmu adalah FITNAH.” (Maldfuzat: 63)
812. Hazrat Maulana Ibrahim dalam bayan
subuhnya pada 15/7/2010 di Masjid Bangawali, Nizamuddin. Hazrat berkata:
“Natijah hujan adalah air yang bersih dan pada sudut pandangan, adalah satu
makhluk biasa. Tetapi kesan pergerakannya amat luar biasa. Wujudnya hujan, satu
perkara akan menjadi hidup (tanah kering kontang menjadi subur dengan tumbuh
tumbuhan). Begitu juga pergerakan umat ini, pergerakan hujan natijahnya memberi
manfaat. Air hujan membasahi setiap penjuru tempat, tanpa mengira keadaan tempat
tersebut. Dengan wujudnya hujan, maka faedahnya dapat memberi manfaat kepada
satu kehidupan. Air itu diumpamakan agama dan pergerakan hujan diumpamakan
pergerakan umat dengan kerja agama.”
813. Maulana Talha Nizamuddin rah.a berkata
kepada salah seorang muridnya: “Bekalan yang berharga untuk dibawa mati itulah
adalah dalam mengamal, menyebar dan mengajak manusia untuk amalkan agama. Jika
masa yang telah berlalu tanpa berusaha untuk maksud ini, maka sesungguhnya dia
telah merugikan masanya di dunia dan di akhirat kelak dia akan menyesal. Matinya
adalah satu kemiskinan yang hakiki. Maka wahai anak muridku, maksud kita
dihantar adalah untuk mati, maka pergunakan setiap sisa-sisa detik, ketika dan
masa ini untuk usahakan bekalan yang berharga dengan perantaraan mengamal,
menyebar dan mengajak manusia untuk amalkan agama. Semoga Allah berkati
pertemuan kita ini.”
814. Syeikh Maulana Ilyas rah.a mengatakan:
“Jadikanlah diri kita maqbul disisi Allah, maka Allah s.w.t akan memerintahkn
semua makhluk untuk menyintai kita.”
815. Di dalam satu safar, Hazrat Mufti Zainal
Abidin rah pernah bertanyakan kepada ameer Hj. Abd Wahab berkenaan malfuzatnya
lebih banyak dijadikan sebagai usul, tertib dan nasihat dalam usaha. Setelah
safar, Hj. Abd Wahab memberikan nasihat kepadanya: “Sejauh mana masa dikorbankan
untuk usaha agama, sebanyak itulah Allah akan campakkan roh dalam percakapan
agama kita. Jika percakapan kita mempunyai roh, maka Allah akan sebarkan
percakapan itu dikalangan manusia, dan diberi taufiq untuk amalkan apa yang
dipercakapkan. Sekarang, berapa lamakah masa yang kamu telah berikan untuk
pengorbanan dalam usaha agama? Saat ini, kamu balik ke madrasah kamu dan uruskan
hal peribadi kamu, padahal saya kembali kepada markaz Raiwind untuk bagi masa.
Fikirkanlah jawapannya.”
816. Syeikh Maulana Ilyas rah.a mengatakan:
“Sedangkan kamu tidak mendirikan ahkam Allah, perintahNya dan
larangan-laranganNya pada dirimu sendiri dan pada kawasan-kawasan yang mana kamu
ada kuasa (mempunyai kebolehan mendirikan perintah-perintah Allah yang tiada
halangan apa-apa), maka bagaimanakah pula kamu boleh diberikan
peraturan-peraturan dunia dan tugas itu? Tujuan Allah untuk memberi kuasa kepada
orang orang beriman ialah supaya mereka mendirikan hukum-hakam dan
kehendak-kehendak Allah s.w.t atas muka bumi ini. Apabila kamu tidak
mendirikannya dikawasan yang terhad, manakah ada harapan boleh mencapai tujuan
Allah s.w.t. apabila kamu diberi kuasa kerajaan didunia nanti.”
(Malfuzat)
817. Syeikh Maulana Ilyas rah.a mengatakan:
“Kedudukan fardhu adalah terlalu tinggi daripada sunat. Bahkan harus kita faham
bahawa tujuan sunat adalah untuk kesempurnaan fardhu yang digantikan dengannya
apabila didapati kekurangan didalamnya. Kesimpulannya, fardhu adalah perkara
yang asli dan merupakan matlamat. Amalan sunat adalah dibawahnya dan juga untuk
mengelokkannya. Tetapi keadaan setengah manusia ialah,mereka lalai daripada
amalan-amalan fardhu dan sebaliknya memberi keutamaan dan kesibukan di dalam
amalan amalan sunat. Misalnya tuan-tuan sedia maklum bahawa ‘dakwat ilal khair’
mengajakan kepada kebaikan,’amar bil makruf’ menyuruh berbuat baik, dan ‘nahi
‘anil munkar’ mencegah kejahatan(pendek kata kesemua kerja bahagian kerja
tabligh) adalah fardhu. Tetapi berapa ramaikah yang dapat menunaikannya? Walhal
bilangan orang yang menunaikan zikir tasbih yang sunat dan amalan sunat yang
lain begitu ramai sekali.” (Malfuzat)
818. Syeikh Maulana Ilyas rah.a mengatakan:
“Keistimewaan dan keatasan manusia berbanding dengan makhluk yang selainnya
adalah khusus dari segi percakapan. Kini, dengan percakapan itu dia bercakap
akan perkara yang baik dan menggunakan hanya kapada perkara kebaikan sahaja,
maka keistimewaan dan ketinggian akan diperolehi dalam kebaikan. Dan sekiranya
dia bercakap hal-hal keburukan, misalnya dia bercakap mengenai keburukan dan
dengan percakapannya dia menyusahkan manusia tanpa hak, maka dengan keadaan
demikian dia memperolehi keistimewaan dan keatasan dari segi keburukan, sehingga
kadang kala percakapan inilah manusia menjadi lebih buruk dari anjing dan babi.”
(Malfuzat)
819. Syeikh Maulana Ilyas rah.a mengatakan:
“Kita telah diperintahkan supaya harta yang telah dikurniakan didalam
penghidupan dunia jangan dijimatkan dan dijaga didalam simpanan yakni janganlah
bakhil, bahkan harus kita membelanjakannya. Tetapi harus pula kita menjaga
syaratnya semasa membelanjakannya, iaitu perbelanjaannya janganlah melampaui
perkara-perkara yang tidak patut. Yakni perbelanjaannya mestilah kepada
perkar-perkara yang betul dengan mengikut cara yang telah diajar oleh Allah
s.w.t dan juga didalam batasNya.” (Malfuzat)
820. Syeikh Maulana Ilyas rah.a mengatakan:
“Maksud ittiba’ Nabi SAW adalah mengikuti kepada dua perkara: Amalan Rasulullah
SAW dan Maksud hidup Rasulullah SAW.”
821. “Iman seseorang itu ibarat air yang
dituangkan ke dalam gelas, sebanyak mana usaha menuang air kedalam cawan
tersebut maka sebanyak itulah paras air yang akan memenuhi cawan tersebut.
Begitulah iman seseorang kepada Allah SWT, lebih diusahakannya maka lebihlah
hasilnya, kurang usahanya maka kuranglah hasilnya.” - Tamthil
822. Abdul Malik telah bertanya kepada
ayahnya, “Mengapa tidak dilaksanakan semua perkara Islam, walhal kita sudah
memerintah?” Umar bin Abdul Aziz menjawab, “Jangan kamu gopoh wahai anakku,
sesungguhnya Allah cela arak dalam al-Quran sebanyak dua kali, kemudian
haramkannya pada kali yang ketiga. Aku bimbang, jika aku laksanakan kebenaran
kepada manusia secara total, bimbangnya mereka menolak kebenaran itu secara
tolal juga.”(Al-Muwafaqat, 2/94)
823. “Ada kemungkinan matahari terbit, tapi
tidak ada cahaya. Tapi tidak mungkin sama sekali ada dakwah, tetapi tidak ada
hidayah! Ini bukan kerja main-main. Tapi ini kerja seluruh para nabi! Hari ini,
tertib yang kita buat, menjadikan dakwah ini nampak mudah dan kecil. Bukan macam
itu! Dakwah ialah kerja yang sangat besar.” - Maulana Muhammad Saad
824. “Usaha melalui hati dan bukan pikiran.
Sejauh mana hatimu menangis, sejauh mana hatimu risau atau sejauh mana
terbakarnya hati, atau sejauh mana risau runsingnya hati bukan bagaimana
pemikiranmu bekerja, atau bagaimana pemikiranmu membuat rancangan, atau bukan
bagaimana pemikiranmu membuat rencana atau bukan bagaimana pemikiran filosofi
yang tinggi-tinggi untuk mendapatkan gagasan-gagasan.” - Ustadz Muhammad Qosim
At-Timori
825. Syeikh Maulana Saad Al Kandhlawi pernah
ditanya oleh seseorang: “Syeikh, anda telah berkeliling dunia meninggalkan anak
dan isteri, menghilangkan hak-hak mereka, bagaimana anda
mempertanggungjawabkannya nanti?” Beliau menjawab: “Itu benar, anak dan isteri
saya telah terkurangi hak-haknya, tapi dengan berkelilingnya saya, banyak
laki-laki yang paham akan agama, dengan pahamnya mereka terhadap agama, maka
hak-hak anak dan isteri mereka akan dipenuhi, berapa banyak keluarga yang akan
dipenuhi hak-haknya oleh suami-sumai mereka..”
826. “Jikalau kamu bingung mau pilih yang mana
antara dunia atau akherat, maka tubruk kan saja dunia mu itu dengan akherat ...
maka Insya'Allah langsung 4 Bulan..” - KH. Mukhlisun
827. Syaikh Ahmad Lat An-Nadwi dalam bayannya
di Ijtima Malaysia 2009 mengatakan: “Apabila maut datang mencengkam, zahirnya
mata tertutup, tetapi yang sebenarnya pada masa itulah mata mereka akan terbuka
dan segalanya akan tersingkap...! Walau di mana jua kita berada, kita kena tahu
apa yang Allah kehendaki daripada kita. Dan kita kena tunaikan kehendak Allah
itu mengikut cara Nabi Muhammad s.a.w, itulah hakikat kehambaan...”
828. Maulana Hazim di dalam bayannya
mengatakan: “Maksud amal ketaatan adalah untuk mendekatkan diri kepada Allah.
Oleh sebab itu alim ulama beritahu bahawa peluang untuk setiap manusia makin
hampir dengan Allah adalah sebanyak mana nafas yang masuk dan keluar daripada
badan. Kerana dengan setiap nafas yang masuk dan keluar daripada badan dan
bersama itu kita dapat melakukan amal ketaatan kepada Allah, yang menyebabkan
kita semakin hampir dan dekat kepada-Nya.”
829. Hadhrat Hj Imdadullah Muhajir al Makki
rah berkata: “Walaupun jika anda melakukan sesuatu perbuatan (kebaikan) kerana
riya' (menunjuk-nunjuk), jangan tinggalkan amalan tersebut. Walaupun pada
mulanya ia akan menjadi riya', kemudian (dengan keteguhan) ia akan bertukar
menjadi adat (tabiat). Akhirnya, daripada adat akan bertukar menjadi
ibadat.”
830. Tamthil Hazrat Maulana Nadzrurrohman:
“Ingatan kita kepada Allah hendaklah seperti seorang ibu ingat kepada anaknya
yang kecil, dia akan gelisah jika tidak melihatnya. Hendaklah kita ada
kegelisahan jika dalam kehidupan kita ada masa yang terlewatkan dari mengingat
Allah.”
831. Sufyan Ats-Tsauri berkata: “Saya tidak
pernah menghadapi sesuatu yang lebih berat daripada niat, karena niat itu
berbolak-balik (berubah-ubah).” (Hilyatul Auliya: 7/hal.5 dan 62, Jami’ul ‘Ulul
wal Hikam: hal.70)
832. Seseorang bertanya pada Tamim Ad-Dari
“Bagaimana sholat malam engkau?” Maka marahlah Tamim, sangat marah, kemudian
berkata, “Demi Allah, satu rakaat saja sholatku ditengah malam, tanpa diketahui
(orang lain), lebih aku sukai daripada aku sholat semalam penuh kemudian aku
ceritakan pada manusia.” (Dinukil dari kitab Az- Zuhud, Imam Ahmad)
833. Abu Nu’aim meriwayatkan: “Ayyub
As-Sikhtiyani sholat sepanjang malam, dan jika menjelang fajar maka dia kembali
untuk berbaring di tempat tidurnya. Dan jika telah terbit fajar maka dia pun
mengangkat suaranya seakan-akan dia baru saja bangun pada saat itu.” (Al-Hilyah:
3/8)
834. Imam Ahmad mengatakan kepada salah
seorang muridnya (yang bernama Abu Bakar) tatkala sampai kepadanya kabar bahwa
manusia memujinya: “Wahai Abu Bakar, jika seseorang mengetahui (aib-aib) dirinya
maka tidak bermanfaat baginya pujian manusia”. (As-Siyar 11/211)
835. Berkata Imam Ahmad: “Aku ingin tinggal di
jalan-jalan di sela-sela gunung-gunung yang ada di Mekah hingga aku tidak
dikenal. Aku ditimpa musibah ketenaran (kemasyuran).” (As-Siyar:
11/210)
836. Maulana Umar rah berkata: “Ketiadaan dan
kekurangan amalan agama akan mengakibatkan kehancuran, kecelakaan, kesengsaraan
dan kehinaan serta penyesalan manusia didunia sampailah diakhirat
selama-lamanya.”
837. “Hari-hari berlalu kepada kita semua
silih berganti, Kita hanyalah digiring kepada ajal sedangkan mata melihatnya
sendiri, Masa muda yang telah berlalu tidak akan pernah kembali, Dan uban yang
telah keruh tidak akan pernah pergi.” (Syadzaratudz Dzahab: 6/231)
838. Imam Asy-Syafi’i pernah berkata:
“Keridhaan manusia adalah suatu yang sulit dicapai, maka hendaklah engkau
memperbaiki dirimu dan kerjakanlah dengan sungguh-sungguh, karena tiada jalan
membuat seluruh manusia ridha terhadapmu.” (Hilyatul Auliya': 9/122)
839. Hadhrat Mufti Muhammad Abdur Rahim
Lajpuri Rahmatullahi A`laih berkata: “Kawan manusia ialah mereka yang berusaha
keras membina kehidupan akhirat walaupun nampak seperti memusnahkan
keduniaannya. Musuh manusia ialah mereka yang memusnahkan kehidupan akhirat
walaupun ia nampak seperti keuntungan dunia.”
840. Hazrat Maulana Ashraf Ali Thanwi
Rahmatullahi A`laih pernah berkata: “Apabila saya mengambil tanggungjawab
seseorang, saya akan menganggap dia sebagai orang besar dan lebih mulia dari
diri saya sendiri.”
841. Hazrat Maulana Shah Abrarul Haq Hardoi
Sa`ab Rahmatullahi A`laih berkata: “Apabila doktor memberikan suntikan kepada
seorang Putera Raja, doktor itu tidak merasa dirinya mulia dan besar dari Putera
raja itu. Dalam maksud yang sama apabila kita bercakap tentang agama kita tidak
seharusnya merasa diri kita ini lebih besar dan mulia dari para
pendengar.”
842. Maulana Umar Palampuri Rahimahullah
berkata: “Orang kuat adalah orang yang sanggup bertahan dalam arus kerosakan.
Orang yang lebih kuat adalah orang yang sanggup melawan arus kerosakan. Namun
orang yang paling kuat adalah orang yang sanggup merubah arah arus kerusokan
menuju arus kebaikan.”
843. Al-Imam Ibnu Rajab berkata: “Kesabaran
ada tiga macam, yaitu kesabaran dalam ketaatan kepada Allah ‘Azza wa Jalla,
kesabaran dalam menjauhi larangan-larangan Allah, dan kesabaran atas takdir
Allah. Ketiga hal itu terkumpul pada puasa, sebab dalam puasa ada kesabaran
dalam ketaatan kepada Allah, kesabaran dalam menahan hawa nafsu yang diharamkan
Allah kepada orang yang berpuasa, dan kesabaran atas apa yang ditakdirkan
menimpa orang yang berpuasa berupa rasa lapar, haus serta lemahnya badan.”
(Latha-if al-Ma’arif, hal.354)
844. Sheikh Saed Zayani dalam baynannya
mengatakan: “Ahli Agama ialah mereka yang menggunakan dunia untuk kepentingan
Agama sebaliknya mereka yang menggunakan agama untuk kepentingan dunia dinamakan
Ahli Dunia.”
845. Imam Ibnu Rajab al-Hanbali mengatakan:
“Betapa banyak manusia yang bercita-cita untuk berpuasa di bulan Ramadhan,
tetapi cita-citanya tidak sampai karena ia keburu masuk ke dalam gelapnya
kuburan. Betapa banyak manusia yang sedang menjalani harinya tapi tak dapat
menyelesaikannya, dan betapa ramai orang yang mengira dapat bertemu hari esok
tapi tak mendapatkannya. Sungguh, jika kalian melihat kematian dan beratnya
perjalanan setelahnya, pasti kalian akan membenci panjang angan-angan dan tidak
mau terpedaya karenanya.” (Latha-if Al-Ma’arif : 351)
846. Di samping ilmu zahir, hendaklah
dipelajari juga ilmu yang berkaitan hati dan rohani supaya hati juga akan
dihiasi dengan ilmu, kerana ilmu yang tidak memberi kesan kepada hati akan
didakwa oleh Allah SWT pada hari kiamat. - Maulana Muhammad Zakariyya
rah.a
847. Mu'awiyah bin Abu Sofyan رضي الله عنه berkata: “Adapun Abu Bakar, ia tidak
sedikitpun menginginkan dunia dan dunia juga tidak ingin datang menghampirinya.
Sedangkan Umar, dunia datang menghampirinya namun dia tidak menginginkannya,
adapun kita bergelimang dalam kenikmatan dunia.” (ath-Thabaqat al-Kubra,
2/277)
848. Dari Salim bin Abu al-Jady dari Ummu
Ad-Darda, Abu Darda berkata: “Berfikir sesaat lebih baik dari solat satu malam.”
(Shifah As-Shafwah)
849. Dari Qobus dari Ibnu Abbas: “Kesulitan
paling akhir yang dihadapi oleh seorang beriman adalah kematian.” (Shifah
As-Shafwah)
850. Dari Muawiyah bin Qarran, Abu Ad-Darda
berkata: “Tuntutlah ilmu, jika kalian tak sanggup, maka bergaullah kalian dengan
para ahli ilmu dan jika kalian tidak sanggup bergaul dengan mereka maka
janganlah kalian membenci mereka.” (Shifah As-Shafwah)