Ini nasihat Maulana Saad pada 27 March, 2013
masa mesyuarat North America. Rasanya untuk point ni, tertib yang sama kat mana2
pun. Ia berkaitan sikap karkun2 yang berfikiran sempit.
Satu perkara lagi adalah sangat penting untuk
kita menghargai,menghormati dan menziarahi 'ulama, dan meyakini bahawa berada
bersama mereka adalah satu'ibadah. Seorang 'alim adalah satu rahmat dari Allah
dalam negara anda yang tiada pengganti baginya. Kebiasaan kita mencintai ulama
yang yang suka usaha ini dan tidak meengendahkan ulama yang tidak menyukai usaha
ini. Sepatutnya ia adalah sebaliknya. Kita sepatutnya mencintai ulama yang tidak
suka usaha ini lebih dari ulama yang suka usaha ini. Kita sepatutnya lebih kasih
kepada ulama yang ada persoalan tentang usaha ini ataupun tiada kaitan langsung
dengan usaha ini.
Untuk mencintai ulama adalah seperti mencintai
'ilmdan untuk mencintai ilmu adalah seperti mencintai solat.
Untuk membenci 'ilm adalah كفر (kufr) kerana ia adalah فریضة (wajib).Memperkecilkan 'ilm adalah
memperkecilkan solat
Sesetengah saudara berkata : " Adakah itu satu
usaha bila dia mengajar? Dia sudah keluar setahun dan sekarang mengajar. Dia
tiada lagi guna untuk Tabligh."
Perkara ini sangat menyakitkan
saya. Kebiasaannya dikatakan, "Oleh kerana kamu telah keluar setahun,kamu
sepatutnya melakukan Tabligh sahaja dan bukan perkara lain."Mereka fikir inilah
استخلاص (istikhlas).
Aitu,jika seseorang itu terlibat dengan Tabligh, dia tidak patut melakukan usaha
lain seperti mengajar, imaamat, khitabat, dan lain-lain. Mengapa begini? Ini
adalah kesempitan fikiran yang kita ada. Saudara berfikir bahawa استخلاص adalah seseorang tidak patut
melakukan usaha lain selain usaha ini. Ia tidak akan jadi begini. Ini adalah
حماقت (kebodohan) dan
تنگ د لى ( kesempitan
pemikiran). Ini tidak akan membina ummah.
Sesetengah berfikiran bahawa maksud
استخلاص terhadap usaha ini
adalahseseorang itu tidak patut melakukan usaha lain selain usaha ini. Bagaimana
ini mungkin terjadi? Kita mahu memperkenalkan da'wah kepada setiap cabang agama
dan dunia, tetapi mereka fikir bahawa seseorang yang melakukan usaha ini tidak
patut melakukan usaha lain dan orang yang melakukan usaha lain tidak patut
melakukan usaha ini. Ia tidak masuk akal.
Ada satu orang 'alim yang mahir/baik/hebat.
Selepas keluar setahun dia,berjumpa saya dan bermesyuarat tentang apa yang harus
dia lakukan.
Saya beritahu dia : "Pada pendapat
saya,mengajar dengan da'wah adalah lebih baik, walauun kamu mengajar Al-Quran di
sekolah. Kamu patut menyatukan da'wah dan ta'lim. Tetapi jika mengajar bukan
kebiasaan bagi kamu,kerana bukan semua orang boleh mengajar, maka kamu buatlah
perniagaan."Dia pulang semula ke tempatnya dan "saathis"(Tidak dapat saya
terjemahkan) memberitahunya : "Kamu telah keluar setahun,sekarang kamu
sepatutnya melakukan usaha ini sahaja."
"Dia memberitahu mereka :" Saya telah
bermesyuarat dengan Maulana Saad dan dia berkata sekian-sekian."
Saathis memberitahunya : "Adalah tidak mungkin
Markaz akan berkata begitu."
Maka orang tanggungjawab datang dan bertanya
saya,"Adakah tuan memutuskan sekian-sekian untuk si fulan?" Saya jawab " Ya,
saya telah putuskan begitu untuknya."
Ada sedikit kesempitan dalam pemikiran kita.
Kita fikir pekerja(karkun) kita adalah orang yang tidak melakukan usaha lain.
Ini adalah salah.
Hazrat Ali pernah berkata : "Akan datang masa
jika seseorang duduk didalam satu halqah, orang dari halqah lain tidak akan
mengalukannya dan menganggap dia bukan dari kalangan mereka."
Perbezaan dikalangan 'ulama akan jadi sehingga
mereka menganggap bahawa seseorang itu adalah halqah mereka atau halqah yang
lain.
Ada beberapa orang saudara kita yang setelah
terlibat dengan da'wah mula mendapat minat untuk mendalami 'ilm. Setelah selesai
2.5 jam diwaktu pagi menyelesaikan takaza dakwah maka mereka ada sedikit masa
lapang diwaktu petang. Jadi mereka pergi kepada beberapa ulama' untuk belajar
fiqh,'ilm atau mendapatkan manfaat dari kehadiran mereka.
Kemudian Saathis memberitahu mereka :" Jika
kamu kesana, lebih baik kamu duduk terus disana. Salah untuk kita untuk berada
dalam dua kapal. Jika kamu ada masa lapang diwaktu petang, mengapa kamu tidak
melakukan da'wah? Kerja da'wah dipagi hari dan mencari ilmu diwaktu petang,
apakah perkara yang kamu lakukan ini?"
Adakah anda telah mengeluarkan 'ilm dari
da'wah anda? Apakah perkara ini? Kesempitan seperti inilah yang telah terbentuk.
Orang yang melakukan da'wah dipagi hari dan mencari 'ilm dipetang hari, patut
dipuji. Saya sangat terkejut jika kita mengajak orang kepada 'ilm tetapi kita
menjauhkan diri dari orang yang mencari 'ilm kerana ia berlawanan dengan
استخلاص
Title : Bayan Maulana Saad North America
Description : Ini nasihat Maulana Saad pada 27 March, 2013 masa mesyuarat North America. Rasanya untuk point ni, tertib yang sama kat mana2 pun. Ia berk...