501. Umar bin Abdul Aziz rah.a berkata:
“Ikatlah nikmat-nikmat Allah dengan bersyukur kepada-Nya.” (Tazkiyah An Nafs,
98)
502. Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhu
menyatakan: “Syarat bagi seseorang untuk dikatakan sebagai alim (berilmu)
tentang Allah yang Maha Pengasih di antara hamba-hamba-Nya adalah tidak
mensyirikkan Allah, menghalalkan dan mengharamkan sebagaimana yang ditetapkan
Allah, menjaga dan memelihara tuntutan dan kehendak Allah, meyakini bahawa Allah
akan menemuinya dan menghisap amal perbuatannya.” (Tafsir Ibnu Katsir,
6/544)
503. Imam Asy-Syafi’i dalam Diwan (kumpulan
syairnya) berkata: “Orang yang faqih adalah yang beramal dengan perbuatan, Bukan
dinamakan faqih jika hanya fasih dengan lisan dan perkataan. Dan yang disebut
pemimpin adalah yang memimpin dengan kelembutan, Bukan dinamakan pemimpin hanya
dengan banyaknya pengikut dan bawahan. Demikian juga yang disebut kaya adalah
orang yang dermawan, Bukan dinamakan kaya hanya dengan sekadar banyaknya harta
simpanan.”
504. Ibnu Taimiyah rahimahullah berkata:
“Perbezaan dalam masalah hukum banyak sekali jumlahnya. Seandainya setiap muslim
mesti bermusuhan kerana berbeza pendapat dalam suatu permasalahan, maka tidak
akan ada lagi persaudaraan pada setiap muslim.” (Majmu' al-Fatawa:
5/408)
505. Yahya berkata: “Sebaik-baik teman adalah
yang mengatakan kepada temannya, 'Mari kita puasa sebelum kita mati'. Sedangkan
seburuk-buruk teman adalah yang mengatakan kepada temannya, 'Mari kita makan dan
minum sebelum kita mati'.” (Hilyatul Auliya': 3/71)
506. Iman Al-Hasan Al-Basri berkata: “Orang
yang beriman itu melakukan amal keta'atan sedangkan hatinya takut, gundah dan
khuatir. Sedangkan manusia penderhaka melakukan maksiat dan hatinya tenteram.”
(Ibnu Katsir/ 2:235)
507. Dikatakan kepada Abdullah ibn al Hasan
ibn al Husain rahimahullah, “Apa pendapatmu tentang perdebatan (mira’)?” Dia
menjawab: “Merosak persahabatan yang lama dan mengurai ikatan yang kuat.
Sekurang-kurangnya ia akan menjadi pendorong untuk mendapatkan kemenangan itu
adalah sebab pemutus tali silaturrahim yang paling kuat.” (Tarikh Dimasyq,
27-380)
508. Bilal ibn Sa’d rahimahullah berkata:
“Jika kamu melihat seseorang berterusan berbahas dan berdebat maka sempurnalah
kerugiannya.” (al-Adab al-Syar’iyyah: 1/23)
509. Imam Malik rahimahullah mengatakan:
“Jidal(perdebatan) dalam agama itu bukan apa-apa (tidak ada nilainya sama
sekali).” Imam Malik juga berkata: “Sesungguhnya, jidal itu mengeraskan hati dan
menimbulkan kebencian.”
510. Manusia diciptakan daripada tanah. Tanah
berbagai jenis dan warna. Sifat tanah apabila diusahakan, Allah Swt akan
mendatangkan pelbagai manfaat. Sebaliknya, tidak akan mendatangkan apa-apa
bahkan beri mudharat. Begitu juga manusia, apabila diusahakan, akan datang
sifat-sifat mahmudah. Sebaliknya jika tidak diusahakan, akan datang sifat-sifat
yang buruk. - Tamthil
511. “Bagiku ilmu dan dzikir seandainya kurang
dalam usaha ini adalah satu hambatan. Dan kekurangan ilmu dan dzikir ini adalah
disebabkan kurangnya ahli–ahli ilmu dan ahli–ahli dzikir yang turut dalam usaha
dakwah ini. Seandainya para ahli ilmu dan dzikir menyingsingkan lengan mereka
untuk kerja ini, maka akan menyempurnakan kerja ini. Untuk saat ini, ilmu masih
terpenjara dalam dua tempat; kitab–kitab agama dan para hati para ulama. Ilmu
masih belum tersebar ke tengah masyarakat umum. Hal ini perlu diperbaiki secara
bersama–sama.” - Maulana Muhammad Ilyas rah.a
512. Sesungguhnya orang-orang sebelum kalian
(dari kalangan sahabat dan tabi'in) membenci ucapan yang tidak bermanfaat.
Mereka menganggap bahawa semua ucapan termasuk dalam ucapan yang tidak
bermanfaat, kecuali tiga hal: 1.membaca al-Qur'an. 2.Amar ma'ruf nahi mungkar.
3. Pembicaraan seseorang dalam hal yang memang ia harus berbicara tentangnya
seperlunya. ('Atha)
513. Tabiat yang tidak berhasil seperti
melatih kucing yang membawa lilin di kepala dan berjalan dengan menggunakan dua
kaki. Ketika sedang dipertontonkan kebolehannya, tiba-tiba ada orang melempar
ikan, maka ditinggalkan lilin dan mengejar ikan tersebut. Begitulah ahli Dakwah
yang tidak betul dalam tarbiyah ketika pulang ke rumah, tergoda dengan keduniaan
dan mangabaikan Amal. - Maulana Muhammad Yusuf rah.a
514. Amal yang dibuat tanpa yakin seperti
menerbangkan pesawat tanpa mesin. Sedangkan amal yang dikerjakan tanpa Adab
seperti solat tanpa wudhu. - Maulana Muhammad Yusuf rah.a
515. Sifat salafus soleh: 1.Sentiasa
berjemaah, 2.Mengikuti sunnah, 3.Memakmurkan masjid, 4.Tilawah al Quran dan
5.Berjihad. (Imam al Auza-i Rahimahullah)
516. Abu Sulaiman ad-Darani berkata: “Jika di
hati ada akhirat maka dunia datang mendesaknya. Jika dunia ada di dalam hati,
akhirat tidak datang mendesaknya, kerana akhirat itu mulia sedangkan dunia itu
tercela.” (Tazkiyatun Nafs)
517. Al-Fudhail berkata: “Seandainya dunia itu
dari emas yang sirna dan akhirat itu dari tembikar yang kekal nescaya kita harus
memilih tembikar yang kekal daripada emas yang sirna. Bagaimana pula jika kita
memilih tembikar yang sirna daripada emas yang kekal?” (Tazkiyatun
Nafs)
518. Pintu menuju kecerdasan ada empat: 1.
al-khauf (takut) 2. ar-raja' (harap) 3. al-mahabbah (cinta) 4. asy-syauq
(rindu). Tiap pintu tersebut memiliki kunci masing-masing. Melaksanakan ibadah
fardhu (wajib) adalah kunci pembuka pintu al-khauf. Melaksanakan ibadah
nafilah(sunat) adalah kunci pembuka pintu ar-raja'. Cinta, senang dan rindu
untuk beribadah adalah kunci pembuka pintu al-mahabbah. Dan sentiasa berzikir
kepada Allah dengan hati dan lisan adalah kunci pembuka pintu asy-syauq.
(Dzun-Nun)
519. Ibrahim bin Adham berkata: “Wara' ertinya
meninggalkan setiap syubhat, sedangkan meninggalkan apa yang tidak bermanfaat
bagimu ertinya meninggalkan hal-hal yang terlebih.” (Madarijus
Salikin)
520. “Sekiranya kamu hendak mempelajari
sesuatu, maka pilihlah ilmu yang dapat memperbaiki hati dan menghidupkan jiwamu.
Sekiranya kamu tahu umurmu hanya tinggal seminggu sahaja lagi, nescaya kamu
hanya mempelajari ilmu untuk mengawasi hatimu dan berusaha melepaskan diri dari
belenggu dunia.” (Imam Al-Ghazali)
521. Berkata Luqman kepada anaknya: “Jika
berbicara itu perak maka diam itu emas, maksudnya jika berbicara untuk taat
kepada Allah adalah perak maka diam untuk tidak bermaksiat kepada Allah adalah
emas.” (as-Shumtu Imam Ibnu Abi Dunya, Hal. 47)
522. Al-Hafizh Ibnu Rajab Al-Hambali
rahimahullah berkata: “Orang yang sombong adalah orang yang memandang dirinya
sempurna segala-galanya, dia memandang orang lain rendah, meremehkannya dan
menganggap orang lain itu tidak pantas mengerjakan suatu urusan, dia juga
sombong menerima kebenaran dari orang lain.” (Jami’ul Ulum Wal Hikam,
2/275)
523. Raghib Al-Asfahani rahimahullah berkata:
“Sombong adalah keadaan seseorang yang merasa bangga dengan dirinya sendiri,
memandang dirinya lebih utama dari orang lain. Kesombongan yang paling parah
adalah sombong kepada Rabbnya dengan cara menolak kebenaran (dari-Nya) dan
angkuh untuk tunduk kepada-Nya baik berupa ketaatan maupun dalam
mentauhidkan-Nya.” (Umdatul Qari', 22/140)
524. Abdullah bin Mubarak rah berkata: “Berapa
banyak amalan kecil menjadi besar kerana niat, dan berapa banyak pula amalan
besar menjadi kecil kerana niat.”(Jami' Al-Ulum wa Al-Hikam,12)
525. Berkata Imam as-Suyuthi Rahimahullah:
“Empat sebab su'ul Khotimah: Meremehkan dan malas solat, minum khamar, derhaka
kepada orang tua, menyakiti dan merosak kehormatan orang muslim.” (Syarhus
Shudur, Hal. 41)
526. Berkata Sahl bin al-Mutawakkil
Rahimahullah: “Aku menjumpai 1000 ustaz (Ulama) atau lebih semuanya mengatakan
Iman itu perkataan dan amalan, bertambah dan berkurang.” (Syarah Usul Iktiqad,
al-Lalikaie, 4/348)
527. Ar-Rabi' bin Sulayman berkata: “Saya
mendengar Asy-Syafi'iy berkata: Amalan yang paling susah itu tiga: Pemurah dalam
kekurangan, dan wara' dalam khulwah (bersendirian), dan perkataan yang benar di
sisi orang yang diharapkan dan ditakuti.” (Shifatush Shafwah: 1/234)
528. Syuraih berkata: “Tatkala aku ditimpa
musibah, aku empat kali memuji Allah: Pertama, aku memuji-Nya kerana musibah itu
bukanlah musibah terbesar yang menimpaku. Kedua, aku memuji-Nya kerana Dia
memberiku rizki berupa sabar atas musibah itu. Ketiga, aku memuji-Nya kerana Dia
memberiku taufiq untuk mengucapkan istirja' (Inna lillahi wa inna ilaihi
roji’un) yang aku harapkan pahalanya atas ucapan itu. Keempat, aku memuji-Nya
kerana musibah itu tidak menimpa agamaku.” (Siyar A’lam an-Nubala':
4/105)
529. Berjabat tangan menghilangkan perasaan
permusuhan, menambah rasa cinta, dan menghilangkan perasaan dengki. (Kifayah
Talib, 2/619, Jami' Ulum wal Hikam, 1/332)
530. Yunus berkata: “Aku pernah mendengar
Muhammad bin Wasi’ berkata: “Seandainya dosa itu mempunyai bau, nescaya kalian
tidak sanggup dekat denganku kerana busuknya bauku.” (Hilyatul Auliya',
2/349)
531. Wuhaib berkata: “Aku pernah mendengar
Ayyub berkata, “Jika orang-orang soleh disebut, maka aku tidak termasuk di
antara mereka.” (Hilyatul Auliya', 5/3)
532. Sa’id bin Amir berkata: “Aku mendengar
bahawa Yunus bin Ubaid berkata: “Sungguh, aku pernah menghitung seratus pekerti
dari sekian banyak pekerti kebajikan, namun tidak ada satupun ada pada diriku.”
(Hilyatul Auliya', 3/18)
533. Hasan berkata: “Engkau akan senantiasa
dihormati orang selama engkau tidak mengambil hak milik mereka. Jika engkau
mengambil hak milik mereka, maka mereka akan meremehkanmu, tidak menyukai
ucapanmu, dan membencimu.” (Hilyatul Auliya)
534. Imam Ahmad rahimahullah berkata: “Setiap
orang yang meremehkan perkara solat, bererti telah meremehkan agama. Seseorang
memiliki bahagian dalam Islam selari dengan penjagaannya terhadap solat lima
waktu. Seseorang yang dikatakan semangat dalam Islam adalah orang yang
betul-betul memperhatikan solat lima waktu. Kenalilah dirimu, wahai hamba Allah.
Waspadalah! Janganlah engkau menemui Allah, sedangkan engkau tidak memiliki
bahagian dalam Islam. Kadar Islam dalam hatimu, sesuai dengan kadar solat dalam
hatimu.” (Ash Sholah, hal. 12)
535. Al Hasan mengatakan: “Iman bukanlah hanya
dengan angan-angan (tanpa ada amalan). Namun iman adalah sesuatu yang menancap
dalam hati dan dibenarkan dengan amal perbuatan.” (Ash Sholah, 35-36)
536. Ibnu Rajab rahimahullah berkata: “Sunnah
adalah suatu jalan yang ditempuh. Dengan demikian perintah tersebut (berpegang
teguh dengan sunnah) mencakupi berpegang teguh dengan segala keyakinan, amal,
mahu pun ucapan yang diajarkan oleh Rasulullah dan para khulafa’ur rasyidin.”
(Jami’ul ‘Ulum wal Hikam, 2/120)
537. Diantara bentuk kezaliman seseorang
terhadap saudaranya adalah apabila ia menyebutkan keburukan yang ia ketahui dari
saudaranya dan menyembunyikan kebaikan-kebaikannya. (Ibnu Sirin)
538. Imam Mawardi berkata: “Jadilah engkau
orang yang mencari dunia kerana terpaksa, dan carilah sebab-sebab kebahagiaan
untuk hari akhirat dengan segera. Jadilah engkau di dunia bak musafir yang dalam
perjalanan, kerana kematian akan datang pada suatu hari yang tidak dapat
diperkirakan.” (Adabud Dunya wad Din)
539. Imam Ibnu Hibban berkata: “Orang yang
bersikap hati-hati tidak akan didahului, tidak seperti orang yang tergesa-gesa
yang boleh jadi dapat disusul. Orang yang diam tidak akan menyesal, tidak
seperti orang yang berbicara yang boleh jadi tidak selamat. Orang yang
tergesa-gesa akan berbicara sebelum mengetahui, menjawab sebelum memahami,
memuji sebelum menguji, menghina setelah memuji, bertekad sebelum memikirkan,
dan melaksanakan sebelum meneliti. Orang yang tergesa-gesa akan diiringi dengan
penyesalan dan dijauhi keselamatan.”(Raudhatul ‘Uqala wa Nuzhatul Fudhala':
216)
540. Ibnu Hibban berkata: “Ada yang mengatakan
bahawa orang yang tergesa-gesa tidak akan dipuji, orang yang pemarah tidak akan
disenangi, orang yang sombong tidak akan dicintai, orang yang dermawan tidak
akan didengki, orang yang kikir tidak akan menjadi kaya, dan orang yang tidak
penyabar maka tidak ada yang mahu menjadi kawannya.” (Raudhatul ‘Uqala wa
Nuzhatul Fudhala': 217)
541. Ibnul Qayyim rahimahullah berkata: “Tidak
ada suatu perkara yang lebih merosakkan amalan daripada perasaan ujub dan
terlalu memandang jasa (kebaikan) diri sendiri.” (Al-Fawa’id, 1/147)
542. Barang siapa tidak beradab maka tiadalah
ilmu baginya. Barangsiapa tidak bersabar maka tidak ada agama baginya. Dan
barangsiapa tidak wara' atau tidak menjaga diri dari sebarang subhat dan haram,
maka tidaklah dekat dengan-Nya. (Hasan al-Bashri rah.a)
543. Sufyan rahimahullah berkata: “Suatu
perkataan tidak akan diterima kecuali disertai perbuatan. Perkataan dan
perbuatan tidak menjadi lurus kecuali disertai niat. Perkataan, perbuatan dan
niat tidak menjadi lurus kecuali sesuai dengan As-Sunnah’.” (Talbis Iblis,
hal.27)
544. Wuhaib bin Ward ditanya: “Bisakah orang
yang sering bermaksiat merasakan nikmatnya ibadah? Ia menjawab: “Tidak, bahkan
orang yang sekadar memikirkan (berniat) maksiat pun tidak dapat merasakannya.”
(Al Hilyah Al Auliya)
545. “Sembunyikanlah kebaikan-kebaikanmu
sebagaimana engkau menyembunyikan keburukan-keburukanmu dan janganlah engkau
kagum dengan amalan-amalanmu. Sesungguhnya, engkau tidak tahu apakah engkau
termasuk orang yang celaka (ahli neraka) atau orang yang berbahagia (ahli
syurga).” (Abu Hazim Salamah bin Dinar)
546. “Kita berdoa dan menyangka doa terangkat
padahal dosa menghadangnya lalu doa tersebut kembali. Bagaimana doa kita bisa
sampai sementara dosa kita menghadang di jalannya?” (Al-Azhiyah dalam Ahkamil
Ad'iyah, hal.141)
547. Diriwayatkan Ali bin Abu Thalib
radhiyallahu’anhu berkata setelah solat subuh dengan bersedih hati: “Demi Allah,
aku telah melihat para sahabat Muhammad sallallahu 'alaihi wa sallam dan
sekarang aku tidak melihat sesuatu yang menyerupai mereka sama sekali. Mereka
dahulu berdebu dan pucat pasi. Mereka melewatkan malam hari dengan sujud dan
berdiri kerana Allah. Mereka membaca kitab Allah dengan bergantian pijakan kaki
dan dahi mereka. Apabila menyebut Allah, mereka bergetar seperti pohon bergetar
terterpa angin, mata mereka mencucurkan airmata membasahi pakaian merek dan
orang-orang sekarang seakan-akan lalai (bila dibandingkan dengan mereka.”
(Tazkiyatun Nafs, hal.145)
548. Abdullah bin Mas'ud radiallahuanhu
berkata: “Sungguh aku meletakkan lidahku di batu kerikil yang panas lebih aku
rela berbanding aku mengatakan 'seandainya tidak terjadi' terhadap sesuatu yang
telah terjadi, atau 'seandainya terjadi' terhadap sesuatu yang tidak terjadi.”
(Tazkiyatun Nafs, hal.387)
549. Al-Fudhail berkata: “Seandainya dunia itu dari emas yang sirna dan
akhirat itu dari tembikar yang kekal nescaya kita harus memilih tembikar yang
kekal daripada emas yang sirna. Bagaimana pula jika kita memilih tembikar yang
sirna daripada emas yang kekal?” (Tazkiyatun Nafs, hal.303)
550. Jika harta sudah masuk ke dalam umat akan terjadi 4 perkara, dan ini
telah terjadi secara berulang-ulang dan terus menerus sampai hari kiamat. 4
perkara itu adalah: 1. Kesibukan mengurus harta, sehingga lalai dari Amal Agama,
2. Perpecahan diantara umat, 3. Menyebabkan hati menjadi keras, 4. Pintu menuju
kemaksiatan akan terbuka. - Maulana Yunus
Created with the Personal Edition of